60% muzikanten zet AI in bij producties

Gepubliceerd op 25 september 2024 om 14:06

Uit onderzoek blijkt dat bijna 60% van de muzikanten tegenwoordig AI inzet in hun producties, terwijl 28,5% aangeeft het nooit te willen gebruiken.

De eerste maanden van 2023 zouden in de toekomst weleens herinnerd kunnen worden als de periode waarin AI-gegenereerde muziek transformeerde van een amusant experiment naar een mogelijke bedreiging voor de muziekcultuur.

 

Recent hebben we verschillende voorbeelden gezien, zoals David Guetta die een 'deepfake' versie van Eminem gebruikte, een producer die zichzelf liet klinken als Kanye West, een nummer met imitaties van Drake en The Weeknd dat werd verwijderd van streamingdiensten, en zelfs een fictief 'nieuw' Oasis-album waarbij een AI-versie van Liam Gallagher de zang voor zijn rekening nam.

 

Onderzoek door Ditto

 

Zou dit betekenen dat muzikanten massaal afstand nemen van AI? Volgens het onderzoek van muziekdistributeur en platenlabel Ditto Music is dat niet het geval.

Hun recente studie laat zien dat 59,5% van de muzikanten al gebruik maakt van AI in hun werk. Uit een enquête onder 1.299 onafhankelijke artiesten blijkt dat 11% AI inzet bij het schrijven van nummers, 20,3% gebruikt het tijdens de productie, en 30,6% maakt er gebruik van voor het masteren. Daarnaast heeft 38% AI ingeschakeld voor het ontwerpen van hun albumartwork.

Deze cijfers zijn misschien verrassend, maar AI-tools voor compositie en productie bestaan al enige tijd en ook online AI-mastering is inmiddels goed ingeburgerd.

 

Toekomstplannen

 

De statistieken over de toekomstige inzet van AI zijn misschien nog opvallender. Zo geeft 47,1% van de artiesten aan AI te willen gebruiken bij het schrijven van nummers, 61,5% wil het inzetten in het productieproces, en 66% ziet AI als een geschikte oplossing voor het masteren van muziek.

 

Afwijzing van AI

 

Toch stelt 28,5% van de muzikanten dat ze nooit AI zullen gebruiken. De muzikanten die AI tot nu toe nog niet hebben omarmd, maar dat in de toekomst waarschijnlijk wel zullen doen, wijzen als reden voor hun terughoudendheid op het ontbreken van toegang tot AI-tools (28,4%), een gebrek aan tijd (24,8%), het missen van creatieve mogelijkheden (23,1%), de kosten (17,1%) of een combinatie van deze factoren (6,6%).

 

AI als creatief hulpmiddel?

 

Lee Parsons, CEO van Ditto Music, reageerde op het onderzoek: “Het is positief dat zoveel muzikanten openstaan voor technologische innovatie en AI gebruiken als creatief hulpmiddel.” Of deze houding in de muziekindustrie standhoudt op de lange termijn, is echter nog de vraag.