Mariah Carey luidt kerstseizoen officieel in

Gepubliceerd op 5 november 2024 om 06:06

"It's Time!": 'Queen of Christmas' Mariah Carey luidt kerstseizoen officieel in. De Amerikaanse zangeres Mariah Carey, alom bekend als de 'Queen of Christmas,' heeft geen moment verloren na Halloween om het kerstseizoen af te trappen. Precies één minuut na middernacht op 1 november postte ze haar traditionele "It's time!"-video op sociale media, waarmee ze haar miljoenen volgers uitnodigt om in de kerstsferen te komen. Met het versieren van kerstbomen, het drinken van warme chocolademelk en het luisteren naar haar iconische nummer All I Want for Christmas Is You, is de kerstperiode voor Carey en haar fans officieel begonnen.

Terwijl supermodel Heidi Klum op Halloween nog schitterde als de 'Queen of Halloween' met haar beroemde kostuums en grootse feesten, neemt Carey vanaf 1 november het stokje over als kerstkoningin. Zoals elk jaar markeert haar video het startschot voor een seizoen vol feestelijkheden, nostalgie en – voor velen – een overmaat aan kerstliedjes, met Carey's hit als hoogtepunt.

Dit Jaar: Mariah Carey als Morticia Addams

Dit jaar heeft Carey een unieke twist gegeven aan haar traditionele kerstaftrap. In de video verschijnt ze eerst als Morticia Addams, het iconische personage uit The Addams Family. Gekleed in een glinsterende zwarte jurk en met een zware, donkere make-up en een lange zwarte pruik, danst ze in een mysterieus, spookachtig landhuis. Al tangodansend verkent ze de kamers in een duister decor, terwijl de spanning toeneemt. Net als de dramatiek op zijn hoogtepunt is, haalt Carey aan het einde van de video een grote hendel over. Het decor transformeert ogenblikkelijk in een schitterend winterwonderland, vol glinsterende sneeuw en kerstdecoraties. Met een brede glimlach roept Carey "It's time!" terwijl ze op een reusachtige slee zit, waarmee ze officieel de start van het kerstseizoen aankondigt.

Het "It's Time!"-Ritueel

Het inmiddels iconische nummer All I Want for Christmas Is You werd door Carey in 1994 uitgebracht en groeide snel uit tot een onmiskenbare klassieker. Dit liedje is in de kerstperiode niet weg te denken van de radio en in winkels wereldwijd. Voor sommigen is het nummer een bron van pure vreugde, terwijl anderen het – na zo vaak te hebben gehoord – met gemengde gevoelens ervaren. Toch is er bijna geen ontkomen aan, aangezien het een van de best verkochte en meest gestreamde kerstliedjes ooit is.

Carey heeft zichzelf inmiddels omarmd als 'Queen of Christmas,' een titel die voor haar een persoonlijke betekenis heeft en die ze graag in ere houdt. Twee jaar geleden probeerde ze deze titel zelfs als handelsmerk vast te leggen, hoewel de aanvraag werd afgewezen. Dit juridische obstakel heeft haar echter niet weerhouden om elk jaar een grote (en commerciële) kerstbeleving rond haar naam en haar hit op te bouwen.

Sinds 2019 markeert ze de start van het kerstseizoen op sociale media met een feestelijke video, die ze elk jaar op 1 november om 00:01 uur deelt. In deze video's verschijnt Carey in steeds dramatischer settings en zet ze de toon voor de feestelijke periode, waarin het decoreren van de kerstboom, het drinken van warme chocolademelk en het luisteren naar kerstmuziek een belangrijke plaats innemen.

"Wanneer mogen de lichtjes aan?"

Volgens Carey ontstond haar "It's time!"-ritueel uit een spontane vraag van haar fans. "Het was oorspronkelijk niet eens bedoeld als een officiële aankondiging," vertelt ze in een interview. "Mensen vroegen me simpelweg: 'Wanneer is het oké om onze lichtjes op te hangen en onze boom op te zetten?' of 'Wanneer begin jij met het versieren?' Misschien omdat ze me altijd als heel kerstachtig zagen." Door haar jaarlijkse posts is het inmiddels een traditie geworden en vragen fans elk jaar vol spanning wanneer het "It's time!"-moment weer plaatsvindt.

De Video’s Worden Steeds Groter en Dramatischer

Elk jaar lijken de "It's time!"-video’s van Carey een stukje grandiozer en spectaculairder te worden. Waar ze aanvankelijk eenvoudig waren, krijgen de video's nu bijna het karakter van korte kerstfilms. Vorig jaar verraste Carey haar publiek door zichzelf te tonen als een bevroren kerstelf, opgesloten in een enorm blok ijs. Om haar heen stonden griezelige figuren die probeerden het ijs te breken, maar uiteindelijk was het Carey's eigen schrille "It's time!"-kreet die het ijs deed splijten en het kerstseizoen symbolisch opende.

Met deze video's maakt Carey niet alleen reclame voor haar muziek, maar versterkt ze ook haar positie als symbool van de moderne kerstbeleving. Haar jaarlijkse video's en het nummer All I Want for Christmas Is You zijn een vast onderdeel geworden van de feestdagen, en de "It's time!"-video’s worden door velen gezien als de onofficiële start van het kerstseizoen.

Zo transformeert Mariah Carey, elk jaar opnieuw, de overgang van oktober naar november in een magische ceremonie. Haar "It's time!"-moment is voor velen een hoogtepunt van de feestdagen, en haar kersthit een soundtrack die symbool staat voor de warme, feestelijke sfeer die deze periode met zich meebrengt.