De verkoop van muziek in ons land bereikt een hoogtepunt

Gepubliceerd op 26 maart 2024 om 00:36

De grens van 100 miljoen euro aan muziekstreaming is voor het eerst bereikt in België. Taylor Swift, de wereldberoemde superster, domineerde vorig jaar zowel de Belgische als de mondiale streaminglijsten. Dankzij een bloeiende streamingmarkt groeide de Belgische muziekindustrie vorig jaar met 11 procent, waardoor de totale inkomsten voor het eerst de 100 miljoen euro overschreden.

 

Streaming blijft de drijvende kracht achter de groei van de muziekindustrie, waarbij platforms zoals Spotify, Deezer, Apple Music en YouTube alleen al in België meer dan 100 miljoen euro binnenhaalden, wat een groei van 12,5 procent betekent ten opzichte van het voorgaande jaar.

In 2023 was digitale muziekconsumptie dominant, goed voor 87,4 procent van de totale omzet. Naast streaming kwam een bescheiden groei in fysieke muziekverkoop, voornamelijk gedreven door de populariteit van vinylplaten, die voor het tweede opeenvolgende jaar de verkoop van cd's overtroffen.

 

De managing director van Universal Music in België, Patrick Guns, en BRMA-directeur Olivier Vandeputte zien deze groei als een succes voor de gehele muziekindustrie en benadrukken de evolutie naar een streaminggeoriënteerd businessmodel.

 

Hoewel er discussie is over de duurzaamheid van streaming voor artiesten, blijven sectorspelers geloven in verdere groei, wat meer inkomsten voor zowel platenlabels als artiesten zou moeten opleveren. Analisten voorspellen een aanzienlijke groei van de streamingmarkt in de komende jaren, met een potentieel van meer dan 115 miljard dollar tegen 2030.